گروه شهری: چهل و نهمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور در حالی برگزار شد که بی‌توجهی دولت به دو چالش جدی شهرداری‌ها موجب نگرانی تمامی شهرداران کلانشهرها شده‌است.

شهردار اهواز با اشاره به نشست روز پنجشنبه 11 بهمن، شهرداران کلانشهرها در شیراز گفت: دولت در حمل‌ونقل برون شهری با تخصیص یارانه، 100 درصد هزینه را به عهده گرفته است اما با وجود تمرکز بیش از 70 درصد جمعیت در شهرهای بزرگ تنها 50 درصد از تأمین هزینه‌ حمل‌ونقل درون شهری را عهده‌دار است که به‌نظر می‌رسد این رقم باید تغییر کند.

مهندس حیدر نجفی با اعلام این خبر افزود: از مجموع 120 میلیارد تومان بودجه‌ای که دولت در لایحه پیشنهادی به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده‌ است تنها 520 میلیارد تومان به بخش حمل‌ونقل عمومی درون شهری اختصاص یافته و سهم اهواز از این بودجه 30 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به سهمیه بندی سوخت و لزوم توجه جدی به حمل‌ونقل عمومی درون شهری به‌عنوان یک اولویت در دولت، اظهار داشت: شهرداری‌های کلانشهرها توان پرداخت 50 درصد از هزینه راه‌اندازی سامانه قطارهای شهری را ندارد و در این رابطه باید یارانه بیشتری به شهرداری‌ها پرداخت شود.

نجفی به آیین نامه تبصره 13 که از سوی این ستاد ابلاغ شده‌است اشاره کرد و افزود: این ابلاغیه فراتر از قانون بوده و مغایر با طرح تفصیلی مصوب شورای‌عالی شهرسازی است و قرار است که شهرداری‌ها موارد نقض قانون را در آن یافته و در اختیار دبیرخانه کلانشهرهای کشور قرار دهند تا پیگیری کنند.

وی با انتقاد از دولت در نحوه تخصیص اعتبار به قطارهای شهری گفت: ما معتقدیم که دولت نباید یارانه‌ای که به سامانه حمل‌ونقل برون شهری اختصاص می‌دهد را از شهرداری‌ها بگیرد.

شهردار اهواز همچنین به مدیریت واحد شهری به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ شهرداری‌های بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: مسلما شهرداری‌ها آمادگی تحقق مدیریت واحد شهری را دارند و حتی بنا بر قانون برنامه چهارم توسعه نیز این وظایف باید به شهرداری‌ها واگذار شود.

شهردار شیراز نیز با اشاره به مشکلات موجود در سامانه حمل‌ونقل شهری در تمامی شهرها گفت: اگر سهم شهرداری‌ها برای راه‌اندازی قطارهای شهری از 50 درصد کاهش نیابد، بسیاری از شهرداری‌ها مجبور به توقف در طرح‌های عمرانی خواهند شد تا بتوانند هزینه راه‌اندازی قطارهای شهری را تأمین کنند.

مهران اعتمادی به چالش جدی شهرداری‌ها در این باره اشاره کرد و افزود: سهمیه بندی بنزین و عدم تخصیص امکانات برای حل مشکلات سامانه اتوبوسرانی و نداشتن سرویس مناسب نگهداری و هزینه بر بودن آن و همچنین عدم افزایش قیمت بلیت و نداشتن اتوبوس‌کافی موجب شده‌است تا بسیاری از شهرداری‌ها مشکلات متعددی در حوزه حمل‌ونقل شهری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تنها 67 درصد از اعتبار پیشنهادی دولت تحقق یافته است، اظهار داشت: حتی اگر دولت بتواند 100 اعتباری را که قرار است در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد تأمین کند، باز هم شهرداری‌ها قادر نخواهند بود سهم خود برای راه‌اندازی قطارهای شهری را بپردازند.

اعتمادی در ادامه افزود: اگر برای سال آینده بودجه خوبی به قطارهای شهری اختصاص نیابد، با وجود سهمیه بندی سوخت، شهرداری‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند.

شهردار شیراز  به دستور صریح رئیس‌جمهوری برای تحقق تصدی‌گری‌های 23 گانه تا پایان سال‌جاری اشاره کرد و افزود: با وجود قول رئیس‌جمهوری که در شهریور ماه به اعضای شورا داده‌بود، هنوز تکلیف آن مشخص نشده‌است و متأسفانه ارگان‌های ذیربط اقدام جدی انجام نداده‌اند.

وی همچنین تسری قانون لایحه خدمات حمل‌ونقل عمومی کشوری به تمام شهرها را خواستار شد و گفت: با وجود آنکه سهم شهرداری‌ها برای خرید اتوبوس از مدت‌ها پیش پرداخت شده اما هنوز اتوبوسی دریافت نکرده‌ایم .

کد خبر 43219

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز